Všichni máme rádi oblečení. I přes to, že někteří z nás to nepřiznají a tvrdí o sobě, že není nic horšího, než stát hodiny v obchodě a trávit čas vybíráním mezi obrovským množstvím různých střihů a barev, nemůžeme nikdy popřít patrný stín čiré radosti, že jsme si koupili něco hezkého na sebe. Dnešní dobu, kdy je móda především zdrojem mládí a (co si budeme nalhávat) klíčkem k úspěchu, vzaly obchodní domy na vědomí již dávno. Jelikož každé roční období vyžaduje nové a nové střihy, barvy a materiály, je docela náročné zůstat v obraze.

Dnes naštěstí v oblasti módy existuje hojné množství módních blogů, sociálních sítí a internetových obchodů, které den co den lákají na originální kousky, které ve vašem okolí jen tak někdo nemá. A protože s věkem čím dál tím více utrácíme, ochotně přispíváme konzumní společnosti, která nakupuje příliš moc. Všudypřítomné reklamy a nové trendy v jakékoli oblasti nás k bezhlavému utrácení ještě více podněcují. A když nefunguje marketing, na scénu přichází nejopojnější lákadlo, kterému nikdy žádný zákazník neodolá – slevy.

Vypadá to, že jsme v našem konzumním světě docela spokojení. Dokola obměňujeme svůj vzhled a vůbec nám nevadí platit za věci, které nepotřebujeme, ale „musíme“ je mít. Na ty, kteří neradi postávají v obchodních centrech, se však mezi obchodními společnostmi nezapomnělo. Právě pro ně byly vytvořeny internetové obchody, kde lze nakupovat ještě výhodněji – a hlavně pohodlněji.

V Berlíně, přímo na náměstí, stál prodejní automat na trička, která byla kolemjdoucím nabízena za pouhá 2 eura (asi 54 korun – pozn. red.).

vending-machine-social-experiment-2-euro-t-shirt-fashion-revolution-22

 

vending-machine-social-experiment-2-euro-t-shirt-fashion-revolution-2

Koupě trička z automatu vypadala systematicky a prostě – až na to, že většina lidí si tričko od automatu neodnesla.

vending-machine-social-experiment-2-euro-t-shirt-fashion-revolution-92

Kupující měli po zaplacení splnit jeden jednoduchý úkol; zhlédnout video, které ukazuje, kdo přesně stojí za výrobou levného textilu.

vending-machine-social-experiment-2-euro-t-shirt-fashion-revolution-24

Ve vykořisťovatelských továrnách často pracují i nezletilí, jejichž směna někdy dosahuje i 16 hodin denně.

vending-machine-social-experiment-2-euro-t-shirt-fashion-revolution-30

Vykořisťovaní dělníci v zemích třetího světa jsou za svoji úmornou práci placeni životním minimem, a to třinácti centy na hodinu.

vending-machine-social-experiment-2-euro-t-shirt-fashion-revolution-19

vending-machine-social-experiment-2-euro-t-shirt-fashion-revolution-7

Opravdu si chcete pořídit další z mnoha triček, která už vlastně máte? Nezisková Fashion Revolution vytvořila citlivý sociální experiment, který vyzývá k tomu, aby lidé znovu zvážili, jak nakupovat své oblečení.

vending-machine-social-experiment-2-euro-t-shirt-fashion-revolution-10

Stále si přejete koupit toto tričko?

Spousta lidí se samovolně rozhodla v nákupu nepokračovat a naopak, vloženou minci darovat.

vending-machine-social-experiment-2-euro-t-shirt-fashion-revolution-6

Zde je celé video:

Video bylo na internetu zveřejněno 24. dubna, tedy na „Den módní revoluce“. Tento den má připomínat zřícení továrny Rana Plaza v Bangladéši (2013). Při této nehodě zahynulo přes 1000 dělníků, kteří šili v nebezpečných podmínkách převážně pro americké značky. Švadleny jsou často nezletilé, nedostatečně placené a přepracované. Fashion Revolution chce povzbudit lidi, aby si začali klást otázku, kde a za jakých okolností byly šaty vyrobeny.

FRD_impact_makers_square2-header1