Fotografka Thandiwe Muriu z Nairobi využívá pro své portrétní fotografie předměty každodenní potřeby od krátkých korálků a natáček na vlasy až po síťové filtry a brzdové pedály. Odkalovače do dřezu či natáčky nasazené jako brýle zvyšují tajemnost portrétované ženy a samy nabývají jiných významů. Muriuiny portréty nejsou ale jen ukázkou netradičního využití věcí, jsou spojeny i s osobní historií autorky a keňskou kulturou a tradicí.
Červené třásně evokují střapec z toyoty, kterou ji vozil strýček každý den domů ze školy, plastový lapač odpadu do dřezu odkazuje na radost ze sdílení domácích prací.
Autorka k tomu vysvětluje:
Když se v Keni sejde skupina přátel, ženy se obvykle shromáždí v kuchyni, aby po jídle uklidily, a jak je součástí keňské kultury, ručně myjí hromady nádobí. Tento rutinní úkol se náhle stává okamžikem smíchu a příběhů, když se ženy mísí a pouta se upevňují… (Portrét) oslavuje afrického ducha komunity a proměňuje obyčejná sítka do dřezu v zářivé kruhy radosti.
Zdroje: Instagram | her site | Maison Kitsuné | 193 Gallery | Photo London 2022
#1
Muriuina díla jsou vyfocena na látkovém pozadí s výraznými vzory, která skrývají těla fotografovaných subjektů, takže jsou vidět pouze jejich hlavy a ruce.
Fotografie jsou součástí série CAMO, v níž Muriu zkoumá, jak kultura utváří individuální identity.
#2
#3
#4
#5
#6
#7
#8