Ademar je brazilský ilustrátor, novinář a scenárista, který je mistrem umění vizuálního vyprávění. Dnes se chceme podělit o jeho sedm nových příběhů s tématy, která by nás měla znepokojovat – uprchlíci, bezdomovectví, ničení přírody i nejnovější událost, která šokovala a vzbudila ty nejsilnější emoce mnoha lidí na celém světě – válka na Ukrajině. Všechny tyhle příběhy vypráví Ademar prakticky beze slov, protože obraz je univerzální jazyk, kterému všichni rozumějí.

Zdroje:  Instagram | Facebook | twitter.com

#1 Noční můra

„Svět je dnes svědkem něčeho, co spousta z nás považuje za návrat noční můry z minulosti. Tahle můra je ale pro mnoho lidí v chudých zemích velmi aktuální realitou. Pro oběti války neexistuje správná nebo špatná strana, neexistuje nic, co by ospravedlňovalo barbarství, proto se tento obrázkový příběh jmenuje Noční můra.“

Válka na Ukrajině je hrozná, avšak podle brazilského umělce jen jedním z desítek konfliktů, které se v posledních letech odehrály nebo stále odehrávají.

„Konflikty jsou v Sýrii, Somálsku, v Afghánistánu, ale největší rozruch kolem války na Ukrajině pramení z toho, že jde o zemi v Evropě. Západ se v současnosti poznává v obrazech, které se dostávají do zpráv, a já jsem toho chtěl využít k tomu, abych hovořil o hrůze války a o tom, jak rozhodnutí politiků ovlivňují obyčejné lidi.“

„Válka zatím ovlivnila cenu pohonných hmot a to ovlivňuje celou naši ekonomiku, ale pokud bude válka pokračovat, kromě lidských životů a všeho toho utrpení bychom mohli pociťovat další politické a ekonomické důsledky nebo v horším případě další konflikty. Pro mě bylo důležité zmobilizovat veřejnost pro ukončení války v naději na příměří a mírovou dohodu.“

Ademar prozradil, že jeho ilustrace nebyly vždy beze slov. „Nejdřív jsem k postavám dával bubliny s textem, ale pak jsem vytvořil komiks beze slov a začali ho sdílet i lidé z jiných zemí, a tak jsem se rozhodl tvořit komiksy beze slov.“

#2 Uprchlíci

„Lidé, kteří sledují mou práci déle, vědí, že nejsem eurocentrista. Ti, kteří si koupili moji knihu, už znají obrazový příběh s názvem Uprchlíci, který pojednává o konfliktu v Sýrii a o jeho důsledcích.“

Nejtěžší částí tvůrčího procesu je pro umělce vměstnat celou myšlenku nebo komplexní příběh do prostoru, který mu poskytuje Instagram. „Několik námětů jsem kvůli tomu nebyl schopný zpracovat, ale přicházejí ke mně i nové příběhy, které odpovídají formátu.“

#3 Aporofobie (odmítání chudých)

„Někteří bohatí lidé v Brazílii jsou přesvědčeni, že život na ulici je pro některé lidi něco jako zábavná kratochvíle, a mají pocit, že by se mohl jednoduše zakázat jako jiné neřesti. Když část společnosti uvažuje takhle, není nakonec divu, že se vytvářejí různé rafinované zábrany, které mají lidem znemožnit spát na ulici a někam se schovat. Myslím, že termín aporofobie, averze k chudým, tohle jednání velmi dobře vystihuje.

Naštěstí máme mezi sebou i dobré lidi, jako je otec Julio Lancellotti, který proti této myšlence odvádí krásnou práci a pomáhá lidem, a proto jsem se rozhodl, že mu letos o Vánocích vzdám poctu.“

#4 Záchrana

„Je to pocta hasičům, veterinářům a biologům, kteří se snaží mírnit důsledky vypalování pralesů v Brazílii a vyrovnávají se s frustrací a smutkem z toho, že nejsou schopni zachránit všechna zvířata. Pro ně jsou všechny životy důležité.“

#5 Záchrana před „pokrokem“

„Lesy v Brazílii byly v posledních letech intenzivně vytěžovány a ničeny, aby vyhověly požadavkům mezinárodního trhu. Říká se tomu rozvoj, ale jsou to ekologické zločiny a všechno živé za to platí mnohem vyšší cenu, než představují zisky z takzvaného pokroku.“

#6 Čemu dáš přednost?

„Brazílie musí změnit svá rozhodnutí a napřít úsilí jiným směrem. Pokračování miliardových investic do současného zemědělského modelu, který přeměňuje lesy na pastviny a na zelené pouště otrávené obilné monokultury, jen zhoršuje sociální, environmentální a klimatické krize.

Řešení? Ano, existuje! Posílit rodinné zemědělství a agroekologii, systémy, které produkují skutečné potraviny v partnerství s přírodou, bez jedů a vytvářejí pracovní místa a příjmy pro lidi. To se snažím ukázat v tomto stripu.“

Globální oteplování a ničení přírody je pro Ademara velmi aktuálním tématem, protože lidstvo ještě zdaleka nedosáhlo bodu rovnováhy s přírodou.

„Každým rokem ztrácíme další druhy a naše aktivity zasahují do stále většího počtu ekosystémů. Během chvíle ničíme to, co příroda tvořila miliony let. Budoucnosti planety je tedy něčím, co mě opravdu hodně znepokojuje.“

#7 Fronta

„Tento strip ukazuje smutnou realitu, která se dnes děje v Brazílii.“