[adrotate banner=“49″]
Na den 20. října připadá Den stromů. K této příležitosti vám přinášíme náhled na unikátní dřevěné obrazy a mandaly, které vytváří Andy Smith (Garden Elf Creations). Pro svá díla nepoužívá žádné barvy, místo toho pro vytvoření odstínů vybírá různobarevné dřevo z odlišných částí stromů. Fialovou barvu například získá díky amarantovému dřevu. Věnuje se hlavně nástěnným ornamentům a mandalám. Dokončení některých složitějších děl může trvat až sto hodin.
„Symboly se pro mě staly velmi důležitými. Chci oživit pozitivní symbolismus, který vyvažuje ten korporační, který v naší kultuře převažuje. Zapomněli jsme na pozitivní symboly, které jsme kdysi měli. Základem mojí práce je funkční umění zakořeněné v symbolice a lidském potenciálu.“
Andy byl dřevem obklopen již od dětství, jeho matka sázela stromy a otec byl dřevorubec. Po spoustě let strávených snažením se „zbohatnout“ skrze zaměstnání a obchodní podnikání, které se osvědčily jako nenaplňující, se Andy rozhodl opustit pohodlí své práce, aby vytvořil prostor pro něco nového, co by přišlo do jeho života. Před několika lety Andyho otec zemřel a přenechal mu dílnu plnou nářadí. S prakticky nulovými zkušenostmi v práci se dřevem začal Andy v květnu 2014 své vlastní dobrodružství s tvořením uměleckých zahradních pergol a rychle se přesunul k mandalám k zavěšení. Nyní je v dílně na plný úvazek a tvoří zahradní umění, velké nástěnné práce a instalace pro hudební a umělecké festivaly (další jeho velká vášeň).
„Pracuji se dřevem. Rád vytvářím nebo nalézám obrazy a symboly, které ke mně promlouvají a já je následně překládám do dřevěných mandal a mozaik. Starověké symboly, obzvlášť „Sacred Geome-Tree“ (hříčka se slovy, sacred geometry – posvátná geometrie, pozn. red.) velice ovlivnila moji práci. Pro práci upřednostňuji pouze dřevo ze starých lesů, které bylo pokáceno s dobrými úmysly. Věřím, že všechno má duši – obzvlášť dřevo. Připadá mi, že čím lépe bylo se dřevem zacházeno, než se dostalo do mých rukou, tím více magie je dřevo schopné šířit. Mnoho stovek let růstu je začleněno do mých děl. Připadá mi, že tak vnáší svůj vlastní život do procesu a hotového díla.
Na začátku používám vytisknuté šablony, které rozstříhám na spousty malých kousků předtím, než je obkreslím na dřevo. Nějaký čas pozoruji obraz vedle stohu různě barevných dřev, abych naslouchal, jak chtějí být uspořádána. Miluji práci se spoustou odlišných odstínů a barev dřeva pro přidání kontrastu určitým částem obrazů, se kterými pracuji. Jakmile mám dokončeny všechny části, je mým cílem spojit obraz nejlépe, jak jen umím, sestavováním toho všeho dohromady „odzadu“. Čím méně je rámec vidět, tím lépe. Tento výraz je mým klíčem k životu kreativního dobrodružství. Je to můj lék, moje záchrana. Dveře, které byly jednou zavřené jsou nyní v každém představitelném aspektu doširoka otevřeny od té doby, kdy jsem se vydal na svoji cestu dřeva.“
[adrotate banner=“38″]