Koncem ledna tohoto roku jsme vyrazili do místa světově známé jako „Ráj na zemi“, které právem patří k nejlepším turistickým destinacím planety. Dost často automaticky předpokládáme, že i k těm nejdražším, ovšem není to žádné pravidlo. Povedlo se nám dostat se na nejlepší ostrov Malediv a jeho pláže za cenu běžného zájezdu do Turecka nebo Tunisu. Předem bych chtěl upozornit, že klíčové slovo „nejlepší“ je pouze můj subjektivní názor a výsledek hlasování cestovatelů portálu Island on Map. Tento web se zabývá přímo Ostrovy a výsledky hlasovaní se mění ze dne na den! Proto mě, prosím, neodsuzujte za to, že jsem si dovolil použít tak silné slovo hned v titulku článku. Ostrov Fulhadhoo se stal nejlepším místem, které jsem za svůj život navštívil a proto bych vám ho chtěl doporučit.

Pohled na Atolly

Letecký pohled na maledivské atoly. Foto © anastasiatravel

Ostrov – Ráj nebo peklo ?

Po 10 denním surfování na internetu jsme zjistili, že na Maledivách není zdaleka všude tak krásně, jak jsme si mysleli. Narazili jsme na ostrovy, kde můžete sehnat levné ubytovaní (tzv. Guesthouse), jelikož Maledivané dostali před několika lety svolení volně pronajímat svoje domy a pokoje turistům. Nízká cena ubytování ale nemusí být vždy výhodou. Velké množství „starousedlíků“ s sebou přináší hned několik mínusů:

• Odpadky nebo skládky odpadu
  • Zákaz koupaní v bikinách
  • Zákaz nošení otevřených oděvů
  • Nebo třeba taková věznice na ostrově

Příkladem může posloužit ostrov Maafushi. Nachází se v blízkostí hlavního města Male a jeho výhoda je v tom, že se tam dostanete docela levně, narozdíl od Atolu, které se nachází třeba 150 km od hlavního města a za dopravu můžete dát 200 až 400 dolarů na osobu. Tento skromný maledivský ostrov je oblíbeným místem zejména tzv. sóloturistů, kterým takové podmínky nevadí.

Maledivané jsou muslimové, a proto také vůbec nepijí alkohol a jeho prodej je v zemi zakázán, rovněž vám ho odeberou i na letišti při kontrole. Jediná místa, kde můžete koupit alkoholické nápoje, jsou plovoucí mořské bary, do kterých vás místní rádi svezou lodí za cca 20 dolarů (záleží na vzdálenosti). Nebo drahé resorty, kde vám za vaše peníze splní veškerá přaní. Pokud ale nemáte v plánu platit za dovolenou příliš vysokou částku, pokud nepotřebujete luxus v podobě soukromého bazénu ve vlastním pokoji a baru, kde budete moci ochutnat destiláty za desetinásobnou cenu, pak je tato varianta přesně pro vás. Po dlouhém hledání zlatého středu padla naše volba na ostrov Fulhadhoo, který se zdál být více než jen kompromisem.

Plaz Fulhadhoo

Pláž na ostrově Fulhadhoo. Foto © Rom St

Letenka

Podařilo se nám využít krizi v Rusku a pád rublu a objednali jsme si zpáteční letenku ruské letecké společnosti Aeroflot, která stála v přepočtu 10 500 korun na osobu, což je náklad pro tuto destinaci skutečně revoluční. Dnes může být tato letenka již o něco dražší, ale pořád se dá najít něco kolem 13 tisíc za zpáteční let. Pokud nikam nespěcháte, můžete zkusit vyčkat na některou z akčních nabídek větších společností.

Přistání letadla v hlavním městě Malediv – Male, letiště na ostrově Hulhulé, pohled z kokpitu:

Z ostrova na ostrov

Zakoupením letenky a rezervací ubytovaní ale vaše náklady a trápení nekončí. Po přistání v Male přichází to, co má zpravidla největší vliv na volbu místa, kde strávíte svou dovolenou – přeprava mezi ostrovy. Ta je zajišťována prostřednictvím lodí zvaných dhoni, jachet a motorových člunů (speed boat), které se řídí jízdními řády, nebo je zde i možnost si je pronajmout. Náklady na tento druh dopravy nemusí byt vždy malé, všechno záleží na vzdálenosti. Vzhledem k tomu, že většina osamělých exotických atolů se nachází dále od hlavního města, většina turistů s penězi si zvolí jako transfer Air taxi, které může vyjít až 200 – 500 dolarů na osobu. Pohled na atoly z ptačí perspektivy je sice k nezaplacení, ale pro nás to bylo dost drahé. Takže zase volíme zlatý střed – rychločlun, kterým cesta potrvá něco přes 2 hodiny (a to při rychlosti kolem cca 80 km/h). Pokud máte problémy s tzv. mořskou nemocí, připravte si pytlík, na vlnách budete doslova skákat. Je to vlastně celkem příjemná atrakce, ale ne když to trvá dvě hodiny v kuse.

rychločlun

Rychločlun z Male směrem k Fulhadhoo Island

Tento způsob dopravy vás bude stát 45 dolarů/osobu za jeden směr, navíc má i svůj pěvně stanovený rozvrh: sobota, pondělí a čtvrtek loď odplouvá z Male v 9:00. Pokud se netrefíte s termínem příletu, budete muset jednu noc v Male přespat, a to je přesně ten důvod, proč je tam tolik hotelů a Guesthousů. Většina hotelů je zaplněna pouze na jednu noc a město tak slouží jako tranzitní středisko pro turisty. Většina lidí se tam ani moc zdržovat nechce.

Mapa ostrovu. Maledivy

Plavební mapa: Male – Fulhadhoo

Ubytovaní

Jak jsem se již zmínil dříve, díky tomu že místní obyvatele mají nyní právo poskytovat turistům ubytovaní, nabídka je v této oblastí poměrně široká. Cestou na Fulhadhoo island máte pouze jednu volbu s názvem Azoush Tourist Guesthouse, který je na ostrově jediný. Tohle vás na začátku může vyděsit, ale nemusíte mít strach. Tohle středisko má na serveru TripAdvisor špičkové hodnocení, a to naprosto zaslouženě.

TripAdvAzoushGuestHouse

I přesto, že pokoje nejsou příliš luxusní, všude je čisto a vstřícnost personálu je neuvěřitelná. Zdejší rajský klid si užívají i hodně bohatí turisté z Itálie a Asie, kteří si můžou dovolit i předražené resorty, ale něco je prostě láká sem.

036

Konečně! Tohle místo na nás čekalo! © Rom St

Štěstí nám přálo a dopadlo to tak, že jsme po celou dobu pobytu zůstali úplně sami a celá obrovská pláž byla volná pouze pro nás. Ani jsme se nemohli rozhodnout, kde si lehnout, bylo vážně těžké si vybrat to nejlepší místo.

Nejkrásnější pláž světa

Nadpozemský klid vypadá takhle, kdo by tu chtěl pít alkohol? © Rom St

map

Na ostrově žijí také místní, ale Azoush má vetší část ostrova rezervovanou pro svoje hosty, proto jsou zde bikiny povoleny.

005

Ztratilo se miminko… | © Rom St

Kokos, maledivy

Proč utrácet za jídlo, když vám roste přímo nad hlavou? | © Rom St

Západ slunce, Maledivy

9 hodin večer, chystáme se pozorovat západ slunce. Teplota se změnila ze 30 na 29°C. l foto © Rom St

032

Západ slunce 80 km od Ekvátoru

Západ slunce 80 km od rovníku. | foto © Rom St

Ostrov Fulhadhoo

Blíží se půlnoc, s ní přichází únava a čas jít spát, noc je neskutečně krátká a cesta byla dlouhá.

Nyní mám pro vás jednu dobrou radu. Vzhledem k tomu, že jsem se pořádně spálil a ani krém s faktorem 30 mi moc nepomohl, bylo pak docela těžké usnout. Neopakujte moji chybu a opravdu investujte do toho nejsilnějšího krému na opalování. Alespoň pokud plánujete vycházet na slunce mezi 11:00 – 17:00. Přes den sice fouká lehký větřík, který dodává falešný pocit pohody, ale slunce pracuje na plné obrátky.
Nakonec jsem spal cca 2 – 3 hodiny a začalo svítat. Tak jsem raději skočil do studené sprchy a šel fotit ostrov.

Východ slunce. Ostrov Fulhadhoo

Probudil jsem i svoji ženu, nikdo přece nesmí zaspat takovou romantiku 🙂 Je právě 6 hodin ráno. L foto © Rom St

Ranní ostrov

Teplota 28°C a prostředí jako ve snu.

pláže, pobřeží,  Maledivy

Podařilo se mi vyfotit i takovou pohlednici 🙂 | foto © Rom St

Lodě, pláže

Na druhé straně ostrova, blízko obytné vesničky | foto © Rom St

Asi jdou do práce,  za 20 minut jich po břehu proběhlo 83.

Asi jdou do práce… Během 20 minut jich po břehu proběhlo 83.

Život na ostrově

O něco později, cca v 7:30 jsme vyrazili do vesničky, kde žili místní, podívat se jak vypadá rajský život Maledivanů. První dojem – chudoba. Ale když se podíváte zblízka, vše je úplně jinak. Nepotkal jsem člověka, který by vypadal smutně nebo neštastně. Každý byl vysmátý a přátelský. Ženy ráno zametaly před prahem a muži šli cca 10 metrů od domu, vytáhli rybářský prut a za několik minut se už vraceli domů se snídaní. Vypadá to, že tady neznají slovo stres.

Začalo mě to okamžitě zajímat a ptal jsem každého Maledivana, kterého jsem potkal, jestli je zde skutečně šťastný a je se životem na ostrově spokojený. 100% odpovědí bylo – definitivně ano. Ačkoli to zní skvěle, sám bych asi podobný styl života příliš dlouho nezvládl, bál bych se nudy a izolovanosti. Ale když to člověk nezkusí, asi může jen těžko soudit.

lodě, maledivy

Opravna lodí | © Rom St

Holky jedou na motorce za blizkyma prý :)

Holky prý jedou na motorce na návštěvu 🙂

Škola na ostrově

Na ostrově Fulhadhoo je i základní škola, kde se děti učí anglicky a nejenom to.

Fotbal Maledivy

Večer se tu hraje Champions League 🙂

Výlet na sousední ostrov

Odpoledne nám majitel Guesthousu nabídl výlet na sousední neobydlený ostrov, na kterém bychom mohli grilovat a zkusit to pravé šnorchlování. „Pro vás to bude zcela zdarma,“ dodal. Štěstí? Nebo snad vizitka redaktora CL, kterou jsem mu dal po večeři, dělá takové divy? Nevím, každopádně bylo to neskutečně příjemné a pán byl na nás neuvěřitelně hodný a věnoval nám mnoho svého času, i když měl stále připravený personál. Když jsme poprvé vešli do pokoje, hned nám sdělil: „Řeknete si, co budete chtít a já vám cokoliv seženu.“ To je přístup k podnikaní. Někteří by se od něj mohli, či spíše měli, učit.

037

Neuvěřitelné! Myslel jsem, že na Fulhadhoo to bude skutečně divoké, ale zde to bylo jako z nějakého filmu o dinosaurech. Seznamte se – Picnic Island!

Ostrov pro piknik

Ach ty zvuky! Bože, díky, že jsi stvořil toto místo.

potápění maledivy

Žraločí mláďata plavou přímo u břehu, to bude dneska potápění.

Potápění Maledivy

Tak tady rozhodně zůstanu. | foto © Rom St

Banany. Maledivy

Banány zde rostou jako plevel. | © Rom St

Potápění a šnorchlování bylo tak nádherné, že to nejde popsat slovy, ani ukázat na fotce, kromě toho jsme neměli k dispozici podvodní kameru. Tato zkušenost je zkrátka nepřenosná a musíte ji zažít na vlastní kůži. Ten podmořský svět je doslova zázrak a pod vodou jsem cítil takovou euforii, že jsem nemohl normálně dýchat a pořad jsem začerpával do trubky vodu.

Ostrov Fulhadhoo. Maledivy

Po návratu na ostrov Fulhadhoo jsme si dali trochu relaxu před večeří.

Strava na Maledivách

Jídlo v ráji není příliš levné, večeře na ostrově vyjde cca na 15 dolarů a připravte se na to, že zde moc nepotkáte hovězí a už vůbec vepřové maso. Pouze ryby, ryby, ryby a občas kuřecí s omáčkou karí. Museli jsme si trošku zvyknout, ale vůbec to nevadilo. Kromě toho tu byly k dispozici rozkošné, čerstvě vymáčkané džusy z pomerančů, ananasu, kaki, dokonce i z plodů, které rostou jen na Maledivách.

[adrotate banner=“36″]

Návrat do Male

Na recepci, běhěm čekání na checkout, za námi přišel majitel s tím, že máme chvíli počkat. Právě totiž přistálo letadlo a pilotem je jeho blízký kamarád, který nás vezme do hlavního města zdarma. Nemohli jsme tomu ani uvěřit. Rozloučení s panem majitelem a personálem bylo něco jako rozloučení s vlastní rodinou. Nechtělo se nám vůbec odletět, a to i přesto, že nás čekala taková atrakce jako byl „sea plane“.

Sea plane, maledivy

Chlapci nesou naše zavazadla do letadla. Chce se mi říct: „Ne, nedělejte to!“

Seaplane, Maledivy

Pozdě, už jsme na cestě a za 15 minut budeme v hlavním městě. Nezbývá nic jiného než si užívat nadpozemského pohledu na maledivské atoly z ptačí perspektivy.

Pohled na ostrov, atol. Maledivy

Sbohem Maledivy, navždy jsme se do vás zamilovali. Ještě se rozhodně uvidíme.

Seaplane, maledivy, atol

Zbývá 9 minut letu do Male city a máme co dělat, abychom se nerozbrečeli přímo v letadle.

Jsem naprosto přesvědčen, že žádné fotky ani videa vám nemohou plně zprostředkovat skutečný obraz prostředí, které jsme navštívili, ale alespoň jsem se o to pokusil, i když nejsem žádný fotograf. Maledivy jsou opravdu tím místem, kde to ve skutečností vypadá mnohem lépe než na reklamních plakátech a videích cestovních agentur. Je to destinace pro lidi, kteří hledají ten opravdový rajský klid a duševní rovnováhu. Pro někoho, kdo tyto pocity neprožívá, zde může být trochu nuda, i když si to nedokážu představit. Tak neuvěřitelně krásné místo jsem nikdy předtím neviděl a jen doufám, že někdy budu mít možnost vidět toto vše znovu. No, a takhle vypadá let hydroplánem nad ostrovy:

Doufám tedy, že se mi podařilo ukázat vám, jak jsou Maledivy nádherné, i když se o to snažilo již mnoho lidí přede mnou. Snad bude také tento článek užitečný pro každého, kdo se do ráje chystá poprvé vyrazit. Více o Maledivách najdete v článku: Rozhledna: Rajské Maledivy u vás doma – 360° HD Aerofotopanorama a Moře, které se v noci mění na hvězdnou oblohu.

Děkuji všem, kteří věnovali čas přečtení této mé malé reportáže.