Fotografie je umění. Je to vzpomínka na to, co fotograf viděl. Jenže jakkoli je výhled sám o sobě zajímavý, nestačí prostě cvaknout a čekat, že se moment uchová. Výhled se musí zkomprimovat na velmi omezený prostor a je trošku náročnější zachovat nějakou tu atmosféru. V poslední době se roztrhl pytel s profesionálními amatéry na poli focení a je to dost poznat. Designový foťák, objektiv, stativ, místo obalu hipster baťůžek, mizivé cítění pro stisknutí spouště. Většinou ani nebývá problém udělat dobré zátiší, jako spíš správně ho naskládat do snímku. Z fotek kolikrát zbyde shluk předmětů bez nějakého ladu a skladu, hlavně že to tam je. Ono je to potom hezky všechno vidět, ale nezaujme to. Chce to pochopit jiný svět fotografie.

[adrotate banner=“1″]

Typy:

Nedávejte předmět fotky doprostřed, ale vždy blíže k nějakému kraji. U krajiny nedávejte základní část do střední části obrázku, zaberte více prostor pod vašima nohama, nebo zaberte větší kus oblohy. Fotografie dostane nádech „prodloužení“ a „neohraničení“.

obličej 2

Tady se zdá, že dívka je přesně uprostřed. Ale předmětem fotky není dívka, nýbrž její obličej, a ten je vložen do horní části fotografie. Její ramena a hrudník potom fotku prodlužují směrem dolů.

krajina

Půlka tráva, půlka nebe, přechod uprostřed. Trochu nuda, ne?

krajina 1

Úzký pruh pole dává fotce hloubku a dálku, nebe ji pak rozšiřuje směrem nahoru.

 

kompozice

Maják je zasazen do pravé strany snímku, přední levé části dominuje rušivý prvek. Představte si foto i bez kamene, pořád bude působit dobře s majákem odstrčeným do strany.

U detailů si dávejte pozor na doostření a jak jsou vyplněny okraje fotografie.

 

detail

Detail opět není vložen do středu obrázku, zbytek plochy je vyplněn nedoostřeným předmětem. Foťák krásně zaznamenal strukturu.

Pryč od skládání předmětu do fotky. Nastavení. Můžete se snažit sebevíc najít dobrou pozici pro fotku, se špatným nastavením nebude na obrázku stejně nic vidět. Vemte foťák, telefon, MP3ku nebo cokoli, čím se dnes dá fotit a jděte se ven trochu seznámit. Pohrajte si s bleskem, kompozicí, spouští, osvětlením a těma dalšíma věcičkama, co tam v menu máte. Podle počasí, místa a osvětlení pak včas nastavte odpovídající parametry, ať nepřijdete o záběr.

 

spider-with-and-without-flash

Pavouk vyfocený bez blesku a s bleskem.

 

Pozor, na kvalitním zařízení můžete vybírat mezi druhy blesků.

1402249_661471650559147_1492615278_o

Jak je vidět na tomto příkladě od pana Radka Kalhouse. Vlevo vyretušovaný propagační snímek před volbami. Vpravo reálná fotka bez jakýchkoli úprav a zásahů – použití kruhového blesku. Za ten se neschováte.

 

Blesk není všechno. Taky nastavení barev a bílé udělá své.

 

TDD_whitebalance_03Nastavení světla

 

White_balance_demonstration_688

Osvětlení

 

white-balance-2

Tak schválně, tohle najdete?

 

Když fotíte, jste v jiném světě, jste v hledáčku, ne na Zemi. Nedívejte se přes foťák, ale skrz. Tam uvidíte svůj nový, trochu omezený svět. A až pak hůrá do založení facebook stránky s vlastními fotografiemi!

[adrotate banner=“1″]

Zdroj