Sweatshop je označení pro práci s nelidskými podmínkami, za minimální mzdu. Obvyklé jsou zde mnohahodinové přesčasy, které nejsou placeny a pokud ano, tak neúměrně k vykonané práci. Ve většině těchto případů hovoříme o továrnách pro textilní průmysl.

Na konci loňského roku zveřejnily norské noviny Aftenposten zajímavou reality show. Vybráni byli 3 mladí lidé, pro které je módní svět velkou částí jejich života a za oblečení utrácejí velké sumy peněz: Anniken , Frida a Ludvig. Tito lidé si na začátku této show příliš nelámou hlavu s tím, jak velké lidské úsilí může stát za jedním stylovým kusem oblečení jejich oblíbené značky. Nemají ponětí, za jakých podmínek pracují lidé, díky kterým se právě oni mohou obléci podle posledního módního diktátu.

Tito mladí Norové strávili jeden měsíc v městě Phnom Penh v Kambodži. Byli ubytováni u mladé dívky jménem Sokty, jejíž dům byl stejně velký jako koupelna v rodinném domě jedné z účastnic. Mladá Sokty za chod své domácnosti utratí měsíčně v přepočtu 80$, přičemž její měsíční plat v textilní fabrice se pohybuje okolo 130$. Ona sama si kupuje nové oblečení dvakrát do roka a za jeden kus nového oblečení utratí cca 2$. Životní náklady v Kambodži jsou pro tamní obyvatele velmi vysoké (zdravotní péče, potraviny atd.) a s platem, který dostávají za náročnou práci, je velmi těžké vyjít.

[adrotate banner=“12″]

Reality show Sweatshop: Dead Cheap Fashion měla přinést do povědomí lidí, a to nejen těch mladých, skutečnost, že sweatshopy jsou velkým problémem a dotýkají se v podstatě každého z nás. Mladí bloggeři žijící stylem, módou a samozřejmostí vlastnit peníze pak pochopili, že problémem není nedostupnost halenky vaší velikosti, že je to pouze jistý druh nepohodlí. Problémem je to, že v některých zemích žijí lidé na pokraji svého bytí. A přesto si na nepohodlí nestěžují.

Na této stránce si můžete prohlédnout všechny díly série. Jsou s anglickými titulky, ale mnohdy jistě postačí i samotný obraz. Na konci článku se můžete podívat na krátký trailer.

Tento článek nemá být tím druhem: „Podepište petici a svět bude hezčí.“ Ne. Jen vám poskytujeme informace o tom, jaký příběh se skrývá za jedním kusem oblečení. Jak s ní naložíte, to je už jen na vás.