Ve většině průmyslových odvětvích je poslední roky znatelná snaha o ekologický přístup jak k samotné výrobě, tak i následnému provozu výrobků. Ne jinak je tomu i v automobilovém průmyslu, kde se projektanti předhánějí v co nejvíce „eco-friendly“ motorech. Za úplnou špičku v tomto směru se nyní považují vozidla poháněná palivovými články. Nicméně Toyota chce jít ještě o krok dál a na nedávném pařížském autosalonu představila vůz, který místo aby energii jen spotřebovával, bude ji i sám vyrábět.



Tento koncept s názvem Toyota FCV PLUS nejen snižuje ekologickou zátěž svými nulovými emisemi, ale zároveň je tzv. generátorem energie pomocí přeměny čistého vodíku na elektřinu. Tato Toyota budoucnosti je schopna vyrábět energii jak z vodíku uloženého ve vlastní nádrži, tak také z vodíku uskladněného mimo vozidlo. Automobil se tak může stát i stabilním zdrojem elektřiny pro domácnost, jiná vozidla, či se může zapojit i do lokální energetické sítě v rámci místní infrastruktury. Sada palivových článků se dá použít i po vyjmutí z vozidla a fungovat jako zdroj energie, čímž Toyota FCV PLUS absolutně překračuje tradiční funkci automobilu.

Vůz je koncipován jako malé městské vozítko s minimální spotřebou a speciální aerodynamikou. Dále je auto vybaveno zabudovanými panely pro bezdrátové dobíjení akumulátoru, čímž umožňuje externí dobíjení ostatních automobilů nebo infrastruktury. Pomocí symbolů zobrazovaných na předním skle lze lehce poznat, v jakém režimu se automobil aktuálně nachází.

Součásti pohonu jsou co nejvíce miniaturizovány a uloženy co nejblíže rohům vozidla, aby výsledkem bylo co možná největší pohodlí a dostatečně pohodlný vnitřní prostor pro řidiče. Použití čtyř nezávislých motorů umístěných v kolech vozu umožnilo, aby Toyota FCV PLUS nabídla interiér, jenž odpovídá velkému sedanu a zároveň si zachovala vnější velikost kompaktního vozu.

Už teď jsem zvědavá, jak na tuto mobilní vodíkovou výrobnu energie zareaguje konkurence.

fcv-plus_04 fcv-plus_03 fcv-plus_02 fcv-plus_01



Zdroj: TÝDEN.cz

Foto: TOYOTA