Úspěšné projekty dopravní infrastruktury jsou zpravidla ambiciózní, nákladná díla, která obyvatelům usnadňují pohyb z místa A do místa B. Některé spatří světlo světa, jiné zůstanou jen ve fázi plánování. Těchto pět dopravních projektů mělo potenciál zásadně změnit město, jen kdyby byly dokončeny.



Metro v Cincinnati

cincinnati-wanted-to-have-a-subway

Foto: Jonathan Warren/Wikimedia Commons

V Cincinnati mají jak funkční systém sdílených kol, tak i autobusovou dopravu, nicméně poměrně nedávno uvažovali o vystavění metra. Podle The Verge mělo město v roce 1916 zpracovány plány na zhruba 16 mil podzemní dráhy. Tento projekt byl pojmenován Rapid Transit Loop. Místní konstruktéři zvládli postavit pouze 7 mil, poté byl projekt o deset let později zrušen z důvodu nedostatku finančních prostředků kvůli ekonomické krizi. V současné době v Cincinnati zbyly pouze tři opuštěné linky pod zemí.

Letiště v centru Londýna

there-could-have-been-an-airport-in-the-middle-of-london

Pohled na dnešní King’s Cross, kde mohlo stát letiště. Foto: Colin/Wikimedia Commons

King’s Cross je rušná stanice metra přímo v zeměpisném středu Londýna. Ovšem zkuste si představit, jaký frmol by tu byl, kdyby zde fungovalo letiště. V roce 1930 měl britský architekt Charles Glover měl nápad na výstavbu vyvýšeného letiště, tak zvaného „aerodromu“ v King’s Cross. Projekt znázorňoval letiště ve tvaru větrníku, z něhož by vedly jednotlivé betonové runwaye různými směry ven z města.

Více o tomto projektu se můžete dočíst zde.

Metro na Staten Island

staten-island-routes-0

via www.vanshnookenraggen.com

Staten Island je jedna z mála čtvrtí, kam nedojedete z New Yorku metrem. V roce 1923 se američtí stavitelé pokusili prorazit tunel pod mostem Verrazano-Narrows, ale po necelých padesáti metrech došly finance a stavba byla přerušena. Podle Curbed bylo neúnosně drahé skoupení nemovitostí, které stály v trase budoucí dráhy.

Obrovské letiště v centru Manhattanu

manhattan-could-have-had-a-huge-airport-runway-from-24th-to-71st-street

via Archidose

Podle webu 6sqft mohlo být kolem roku 1940 postaveno velkokapacitní letiště přímo v centru Manhattanu, ovšem cena by se vyšplhala zhruba na 17 bilionů dolarů v přepočtu na dnešní kurz. Kapacita letiště měla být 68 letadel za hodinu. Nápad pocházel od vývojáře Williama Zeckendorfa, tehdejšího majitele Chrysler Building a hotelu Astor. Podle jeho výpočtů by se náklady vrátily za 55 let.

Tranzitní plán v Los Angeles

la-almost-had-a-full-subway-and-elevated-transit-system

via Los Angeles County Metropolitan Transportation Authority Library & Archive

Představte si Los Angeles bez dopravních kolapsů a menším stresem na silnicích. Smithsonian Magasin uvedl, že Kelker a Deleuw, dva dopravní plánovači a autoři tranzitního plánu Chicaga, navrhli v roce 1925 podobný projekt také pro Los Angeles. Jejich plán zahrnoval 140 mil podchodů a nadchodů. Tento projekt rozdělil tehdejší obyvatelstvo na dvě skupiny, nakonec byl ale zamítnut. Možná i kvůli tomuto rozhodnutí dnes LA platí za město s nejhorším provozem v USA.



Zdroj: Insider