144,17 kilometrů v hodině – to je aktuální rychlostní rekord v jízdě na kole bez jakéhokoliv přídavného pohonu. Tohoto tempa dosáhl jezdec týmu Aerovelo na svém speciálním aerodynamickém kole Eta na nevadské silnici 305, která se chlubí nejrovnějším a nejhladším povrchem na světě.



Svůj vlastní rekord z loňského roku Kanaďan Todd Reichert překonal během letošního ročníku závodu World Human-Powered Speed Challenge, v němž soupeří futuristické stroje poháněné pouze lidskou silou. Aby jezdec dosáhl rekordního tempa, které se měří na 200 metrovém úseku,  musel svůj stroj nejdříve rozjet na trati dlouhé přibližně 8 kilometrů.

Todd Reichert in de Eta op de vierde racedag. In Battle Mountain (Nevada) wordt ieder jaar de World Human Powered Speed Challenge gehouden. Tijdens deze wedstrijd wordt geprobeerd zo hard mogelijk te fietsen op pure menskracht. Ze halen snelheden tot 133 km/h. De deelnemers bestaan zowel uit teams van universiteiten als uit hobbyisten. Met de gestroomlijnde fietsen willen ze laten zien wat mogelijk is met menskracht. De speciale ligfietsen kunnen gezien worden als de Formule 1 van het fietsen. De kennis die wordt opgedaan wordt ook gebruikt om duurzaam vervoer verder te ontwikkelen. Todd Reichert in the Eta on the fourth racing day. In Battle Mountain (Nevada) each year the World Human Powered Speed Challenge is held. During this race they try to ride on pure manpower as hard as possible. Speeds up to 133 km/h are reached. The participants consist of both teams from universities and from hobbyists. With the sleek bikes they want to show what is possible with human power. The special recumbent bicycles can be seen as the Formula 1 of the bicycle. The knowledge gained is also used to develop sustainable transport.

„Stalo se to strašně rychle, během první minuty jedete víc než sto kilometrů v hodině a pak už prostě letíte,“ popsal jezdec své pocity po dokončení rekordní jízdy.

Tým Aerovelo, za který Reichert jezdí, sám založil během studií na univerzitě v Torontu se svým spolužákem Cameronem Robertsonem. Tato dvojice již dříve stvořila několik nezvyklých bicyklů, nicméně prototyp současného šampiona vznikl až v roce 2013, poté následovalo několik testů v aerodynamických tunelech a tratích, než se letos Eta ukázala světu. Mimochodem název tohoto kola pochází z řeckého písmene éta, kterým se značí účinnost.

Eta svým tvarem připomíná protáhlé vejce, jezdec v něm v podstatě leží pár centimetrů nad vozovkou, chráněn skořápkou z uhlíkových vláken. Cyklista na tomto bicyklu má o okolí přehled jen díky miniaturním kamerám zabudovaných ve stroji, nenaleznete zde žádné průzory.

eta

eta2 stazeny-soubor

Na videu níže se můžete podívat na záznam z Reichertovy loňské jízdy.

Zdroj: 100+1 zahraniční zajímavost, č. 17/2016

Foto: Aerovelo