Říká o sobě, že je malíř „hořkosladkých včerejšků“. Václav Kovář, tvořící pod jménem Veen, začal svou dráhu malíře velmi brzy. Jeho umění začalo ve škole, ale umělecká to rozhodně nebyla. Typická základní škola s jasnými pravidly, které občas žáčky trochu nudí. Jako první plátno tedy posloužily sešity. A i když se to učitelům ani na základní ani na střední škole moc nelíbilo, malý umělec se nevzdal a stále pokračoval. Potřebu tvořit přirovnává k základním potřebám člověka a lidského bytí.

Nechává se inspirovat starými fotografiemi, které poté ztvární v postimpresionistickém duchu na plátno. Jak se mu to daří, můžete posoudit v následujícím článku, kde jsou jeho díla (vždy vlevo) srovnávána s původní fotografií. A v současné době se věnuje další zajímavosti a to je technice papíru patinovaného kávou a solí, v kombinaci s propiskou a akvarelem. Takže pamatujte – až budete dětem spílat nad pokreslenými sešity, možná je naopak pochvalte. Co když budou v budoucnosti jejich díla velmi ceněná…

3

Cesta za prací

Kresbu ani malbu jste nikdy nestudoval. Jste samouk, který začínal už na základní škole, kreslením do sešitů. Bylo to nutkání někde uvnitř vás, co vás přimělo začít a nebo se někdo z vaší rodiny již nějakému uměleckému řemeslu věnoval?

Můj praděda z otcovy strany prý velmi dobře kreslil, ale jeho obrázky jsem nikdy neviděl, tak to nemohu posoudit. Můj děda z matčiny strany se zase pro změnu hodně věnoval umělecké fotografii, ale také zůstal na amatérské úrovni. „Nutkání“ je celkem trefné označení toho pocitu potřeby malovat. Myslím, že ten pocit má každý opravdový malíř, je to taková potřeba, že vás nemůže odradit ani vlastní neschopnost dostat na papír či plátno to, co tam chcete mít, ani kritika ostatních. Trochu bych to přirovnal k sexu. Sex potřebujete a ženete se za ním, dokud ho nedostanete, tak se vám podaří onen hlad na chvilku uklidnit, ale časem ho prostě musíte mít zase. A přesně tak to má malíř s malováním.

2

Čekání na vítr

Píšete o sobě, že jste malíř hořkosladkých včerejšků. Jste osoba co se nechává ve svých dílech i ve svém životě hodně pohlcovat minulostí – a to ve zlém i v dobrém. Nebo snad hledíte spíše kupředu?

Ve své tvorbě čerpám hlavně z minulosti a jen minimálně používám současné náměty. Vlastně jen když dělám portréty nebo akty, a i ty jsou ušetřeny nějakých známek současnosti. V životě to mám zase přesně naopak. V podstatě se stále ženu k nějakým cílům, které mi vždy zastíní nový objev, nápad, myšlenka a z původních cílů tak zůstává pouze silueta vysoké hory na vybledlém horizontu. Kreativních zájmů mám tolik, že nestíhám nic pořádně a skáču od jednoho k druhému jako blecha. A mimo jiné mám mimořádně špatnou paměť, takže minulost mizí v černé propasti zapomnění. Sám se musím přísně krotit a nepouštět se do dalších projektů. Naštěstí se mi to už celkem daří a můžu zodpovědně říci, že veškerou volnou energii směřuji k malování (zatím 🙂 )

12

Žízeň

Jak vás napadla technika papíru patinovaného kávou a solí v kombinaci s propiskou a akvarelem? Byla to shoda náhod nebo záměr?

To vzniklo tak trochu náhodou, ale žádné velké kouzlo ani historka k tomu není. Propiskou kreslím rád, protože je hrubá a výrazná. Ke každému obrazu si nejdříve dělám studie, některé jsou docela zdařilé, a tak si je vyvěšuji v ateliéru. Napadlo mě, že bych je mohl na výstavách přikládat k vystaveným olejomalbám. To si však zase zaslouží zajímavější formu. Vzhledem k tomu, že mám velmi rád kresby starých mistrů, tak jsem začal hledat techniky patinování papíru. Káva a sůl mi ze všech vyzkoušených způsobů sedly nejlépe.

Lehké dobarvení akvarelovými barvami se tak nějak samo nabízelo. Silnovrstvý lak jsem v té době používal při rekonstrukci ložnice a tak jsem se do něj zamiloval, že jsem začal lakovat všechno, co mi přišlo pod ruku. Na kreslícím papíře to vytvořilo výborný efekt vytaženého kontrastu a jakoby mokrého až olejovitého potahu. Výsledek se mi natolik zalíbil, že jsem se vybodnul na zpracování již nakreslených studií a začal experimentovat a kreslit přímo pro novou techniku.

kurak

Kuřák

V současné době se hodně věnujete olejomalbě a inspirací jsou vám staré fotografie. Kde je hledáte a co je u nich pro vás důležité?

Staré fotografie vyhledávám na internetu ve všemožných starých archivech a fotogaleriích. Nově je mi výborným pomocníkem Pinterest. Pro fotky žádná zvláštní kritéria nemám, je to naprosto individuální a čekám, která ke mně promluví. Čím mě však většinou osloví, je příběh který vypráví a otázky s ním spojené. Co mě naopak odpuzuje, je přemíra sentimentu a moc cílený útok na emoce diváka. Nerad bych sklouzl do patosu. Taky je pravda že si mnohdy upravuji nejen kompozici, ale i obsah obrazů. Např. do obrazu „Žízeň“ jsem dosadil na původně prázdný horizont slunce žhnoucí jako kovářská výheň. Prostě jsem potřeboval umocnit pocit vyprahlosti a totálního žáru.

11

Rozloučení

Vzpomínáte si na nějakou fotografii, která vás opravdu hluboce oslovila, zasáhla, pobavila – díky tomu jaký byl její obsah?

To jsou víceméně všechny do kterých se pouštím. Zvláštní zaujetí však ve mně vzbuzují například dětští kameloti. Usoplení malí kluci v záplatovaných gatích, mnohdy bez bot, nebo v botách o několik čísel větších. Postávají na rozích s obrovskými pytli novin a okolo nich proudí dospělí – jako obři, kterým na fotkách ani není vidět hlava. Když jsou kluci v partičce, tak kouří různé vajgly a cigára, která se jim podařilo ukořistit a snaží se tvářit frajersky a dospěle. Tak těch už mám pěknou sbírku a mám v plánu z nich v budoucnu vytvořit celou sérii.

10

Prostitutka

,,Dostal jsem důrazné doporučení neprodleně absolvovat uměleckou školu, protože bez příslušného vzdělání se, dle slov akademiků, nikdy malířem nestanu.“

Jak moc se daří nestudovanému umělci, který si buduje jméno v dnešním světě? Je lehké vystavovat, domlouvat výstavy apod. a s jakými ohlasy na svá díla jste se od lidí setkal? Nevyžadují „ultramodernu“?

Tak to je kategorie sama pro sebe. Začnu tím, že malování mě zatím neživí. Chodím do práce jako každý smrtelník a krejcary na chleba nosím za práci ve skladu. Malováním si jen přivydělávám. Občas na zakázku portrétuji, jindy třeba maluji reprodukci, jindy prodám něco svého. Problém mám trochu v tom, že mě už docela dost galerií odmítlo, protože jsem malování nevystudoval. Paradoxem je, že žádná z nich mě zatím neodmítla kvůli kvalitě mé práce (a to mě na jednu stranu dost těší). Setkal jsem se dokonce s tím, že jsem dostal důrazné doporučení absolvovat neprodleně uměleckou školu, neboť v mém věku mám poslední příležitost, a bez příslušného vzdělání se nikdy malířem nestanu. Dotyčný akademik byl natolik arogantní, že se na mou práci vůbec nepodíval.

9

Předměstská

Když jsem, asi před rokem, vstoupil na trh s uměním, dost mě to šokovalo. Myslel jsem, že tyto přihlouplé předsudky už zlomili impresionisté, že brány umění jsou dokořán a že stačí oslovit galerie, které profesionálně zhodnotí mou práci a řeknou ANO nebo NE. Naštěstí jsou i výstavní místa, kde člověk může bez problémů vystavovat (a prodávat) i bez prokázání stranické příslušnosti. Další problém tedy ale vyvstává v tom, že si tak malíř musí sám dělat i kompletní management. Sám si shánět a zařizovat možnosti výstav, sám se propagovat a nabízet, spravovat si webovou prezentaci atd. Když k tomu ještě chodíte do práce a chcete občas taky něco namalovat, tak je to celkem dost náročné 🙂 .

Kdyby se snad našel nějaký mecenáš, který by mě, za část mé tvorby, byl ochoten sponzorovat, mohl bych se malování začít věnovat naplno a má produktivita i kvalita práce by tak mohla naplno expandovat. Nežiji však na obláčku a vím, že mě prosazení bude stát ještě hodně práce a úsilí. Jen je mi líto času, který musím věnovat vyděláváním na fungování v procesu, místo toho abych dělal to, pro co jsem se narodil. Odměnou jsou mi tedy zatím spíše slova chvály od „prostých“ lidí a kolegů ve zbrani, malířů. To je však možná nad všechny prachy…

A „ultramodernu“ po mě zatím nikdo nechtěl. Myslím, že lidé dnes mají radši obrazy, ke kterým nepotřebují manuál. Obrazy, které mluví jejich řečí. 🙂

pratele

Přátelé

8

Polívkář

7

Pianista

6

Metař

princezna

Princezna

5

Kameloti

4

Farmářův syn

1

Bankéři

dobrodruzi1

Dobrodruzi

kral

Král