Myslíte si, že kyborkové jsou jen ve filmech? Omyl, světoznámý umělec Stelarc se robotickému umění věnuje už řadu let. Ke svým dílům používá zdravotní, protetické a robotické nástroje, virtuální systémy a internet. Zkoumá alternativní a intimní rozhraní s tělem využitím technologie.

stelarc_handswriting

Stelarc

Stelarcova práce je založena na hlavní myšlence, že lidské tělo se stává zastaralé, lépe řečeno biologicky neadekvátní. Ke konci 60. let začal s touto myšlenkou pracovat a prohlašovat, že tělo nedokáže držet krok s našimi vlastními přístroji. Technika pracuje takovou rychlostí, že na ni již náš organismus nemůže být přímo napojen a je tedy mnohem zranitelnější. Možnosti, které má lidské tělo pro přežití, jsou nepatrné. „Jsme spokojeni s tělem, které zemře, když se mu nedostává vzduch pár minut, bez vody vydrží pár dní a bez jídla několik týdnů. Když ztratí deset procent tělesných tekutin, zahyne, když se dostane do teplot, které přesahují rozmezí několika desítek stupňů, dostane se do vážných zdravotních problémů. Parametry na přežití jsou velice úzké“.

Naše kultura se doposud naučila přijímat myšlenku prodlužování života skrze transplantace orgánů a jiných typů operací, kde používáme přístroje a zařízení, jako jsou například kolečková křesla a umělé končetiny. Technologie může rozšířit možnosti těla. Stelarcovo mínění stát se kyborgem, znamená být člověkem.

stelarc_stretchedskin

Tohoto umělce bychom mohli volně označit také za představitele bodyartu. Jeho tělo je pro něj pracovním nástrojem i surovinou zároveň.

Své performans rozděluje do dvou skupin. Na fyzicky nepohodlné a na technicky komplikované. K těm prvním patří akce z první poloviny 80. let, při níž si nechal propíchat kůži háčky a pak se zavěsit nahý nad rušnou ulici. Bolest mu ani tak nevadila, jako panický strach z výšek.

Artist : Stelarc (Cyprus; Australia, b.1946) Title : Date : 1984 Medium Description: gelatin silver photograph Dimensions : Credit Line : Purchased with funds provided by the Visual Arts Board, Australia Council 1986 Image Credit Line : Accession Number : 35.1986.1

www.artgallery.nsw.gov.au

V roce 1979 jsme ho mohli najít v tokijské galerii Tamura, sevřeného mezi dvě desky, se sešitými ústy i víčky. Na několikahodinové nepohodlí byl připraven, ale prý zoufale trpěl, když si nemohl se sešitými ústy zívnout.

Nejnepříjemnějším zážitkem byla jeho účast na sochařské výstavě, kde se pokusil předvést, že sochy mohou zabírat minimum prostoru, když se vystaví uvnitř těla. Nechal si do žaludku zapustit kapsli vyrobenou ze vzácných kovů, která se v jeho útrobách rozevírala a zavírala. To vše pod dohledem minikamery.

11

www.stelarc.org

Stelarcovi performans však čím dál tím více získávaly technologický obsah. Nechává si doslova své tělo obrůstat technologií. Předvádí například podivné tance s tělem napojeným na internet.

e48c7d26aed80008c59b961df6f32f92

pinterest.com

Další akcí bylo jeho roubované ucho (z chrupavky vytvořený boltec), které si nechal implantovat na předloktí. Ucho pochopitelně nefunguje, ale v další fázi Stelarc plánuje, nechat si do něj implantovat mikrofon, který by zachycoval a následně umožňoval zájemcům přes internet poslech toho, co třetí ucho „slyší“.

MultipleHands

www.stelarc.org

Stelarc

thelollingtonpost.com

V roce 1999 předvedl v Praze na Vítkově svůj obří Exoskeleton. Šestinohýrobot v jehož centru sedí umělec a ovládá chůzi „pavouka“ svými pohyby. Mezi jeho další díla patří i robotická třetí ruka a mnohé další.

stelarc_exoskelůeton

www.stelarc.org

1256304907b

www.stelarc.org

stelarc_earonarmsculpture

www.stelarc.com

Related Posts