Julia Anna Gosporadou je fotografka, nazývá se obyvatelkou světa a s jejími neobvyklými fotografiemi určuje směr novému odvětví černobílé fotografie. Jsem velice rád, že souhlasila s rozhovorem pro creativelife.



Manhattan Blues (New York City)

Julia Anna Gospodarou – Manhattan Blues (New York City)

Odkud jste? Řekněte mi něco o Vašem životě.

Jsem fineart fotografka a architektka žijící v  Aténách, ale pracuji různě po celém světě a považuji se za obyvatelku světa. Také z toho důvodu se velice ráda učím o jiných národech a ráda se dostávám do kontaktu s jejich obyvateli. Doplňuje to moji vášeň k fotografii, protože používám svůj fotoaparát k zachycení momentů či míst, které mne uchvátí, ať cestuji kamkoliv. Moje další vášeň je učit se jazyky, kterých mnoho už umím. To mi pomáhá s komunikací s místními. Tohle všechno mi dalo nejenom lepší poznání světa, ale je to pro mne také velká inspirace pro mou fotografii.

Urban Saga II - Empire State of Light (New York City)

Julia Anna Gospodarou – Urban Saga II – Empire State of Light (New York City)

Jak jste se dostala do světa fotografie? Řekněte mi o své fotografické cestě.

Svůj první fotoaparát jsem dostala, když jsem byla teenager, ale až od mých dvaceti let jsem se o fotografii zajímala více. Začala jsem jezdit do měst, která mě zajímají a které mě inspirovali, a také jsem dokumentovala místa, která pro mne něco znamenala. V té době jsem ještě fotila na film a k digitální fotografii jsem se dostala až později oproti ostatním fotografům a pouze kvůli její praktičnosti. Dnes jsem však za digitál velice ráda, jelikož mi poskytuje mnohem víc možností oproti analogu. Focení jsem využívala nejprve jako nástroj pro moji práci architekta, kdy jsem dokumentovala své cesty a architekturu. V té době to ještě nebylo umělecké focení, ale pouze dokumentace k mým cestám. Každopádně pro mne byl fotoaparát vždy velmi důležitý a vždy ho nosím sebou. I díky tomu jsem zachytila mnoho momentů, které by mi jinak utekly. Člověk musí mít oči vždy otevřené a fotoaparát připravený.

 

Pár let zpátky se focení stalo mou profesí vedle mé kariéry architekta a oboje miluji stejně. Teď se však víc věnuji focení a mám ho ráda stále víc a víc, protože se dostávám k novým věcem a dává to svobodu mé kreativitě, kterou jsem vždy chtěla mít jako architekt. Kromě fotografie je pro mne další vášní psaní a učení studentů na mých workshopech nebo na svých fotografických kurzech. Také jsem napsala knihu o fineart fotografii nazvanou From Basics to Fine Art – Black and White Photograhy ve spolupráci s Joelem Tjintejelaarem (rozhovor s ním zde). Tato kniha byla velice dobře přijata a stala se bestsellerem. Stal se z ní také návod pro mnoho fotografů, kteří se chtěli dostat do světa černobílé fineart fotografie. Kniha se zabývá jak teoretickou tak i praktickou stránkou celého procesu.

Julia Anna Gospodarou_Fluid Time I - Parallel Realiries

Julia Anna Gospodarou – Fluid Time I – Parallel Realiries

Proč fotíte architekturu?

Jak jsem se již zmínila, moje povolání je architektka a toto povolání miluji. Velice ráda sleduji architekturu, navrhuju ji a fotím. Vždy pro mne bylo focení architektury přirozené a vždy to byla má vášeň. Právě fotografii potřebuji, abych mohla architekturu následně studovat. Pro mne vždy byla fotografie součástí architektury a naopak. Když stojím před nějakou budovou nebo jiným stavením, nemyslím na nic jiného než jej vyfotografovat. Je to způsob mého myšlení a pochopení té budovy a zároveň si tím s ní vytvořím vztah.

Julia Anna Gospodarou_Exuberance

Julia Anna Gospodarou – _Exuberance

Proč používáte dlouhou expozici a využíváte černobílé fotografie?

Vždy jsem ráda cestovala a to jak doslova tak i ve své mysli. Čas od času se musím dostat do jiné reality a to jak do míst která existují tak i do míst vymyšlených. Dlouhá expozice pro mne znamená cestování. Cestování v mé mysli kamkoliv chci, dostat se do neexistující reality, bez možnosti zachytit čas, tak jako zachycujeme pohyb a nehybnost v dlouhé expozici.

Vedle dlouhé expozici je další součástí mé jiné reality fotografie černobílá. Převod barevné fotografie do černobílé mění pravidla a dává mi svobodu k vytvoření vlastních pravidel v mých fotografiích. Tak do nich dokážu promítnout svou vizi a emoce.

Architekturu znám velice dobře, a proto se můžu projevit jejím používáním. Myslím si, že se dokážeme nejvíce projevit, pokud používáme jazyk, který známe. Pro mne je tím jazykem architektura. Proto v mých fotografiích vidíte tolik architektury, která vedle černobílé dlouhé expozice, je součástí mé vize v mé tvorbě.

Julia Anna Gospodarou_Equivalents II - Connections

Julia Anna Gospodarou – Equivalents II – Connections

Co to znamená (en)Visionographer a termín (en)Visionography?

(en)Visionography je alternativou k fineart fotografii a její evoluce nebo fotografii, kterou v digitální době můžeme vytvořit s mnohem větší volností, protože máme nástroje, které v době analogu nebyly. Nástroj je dnes především software, který dokáže splnit naší vizi. To dává fotografům volnost, jako mají například malíři nebo jiní umělci, kteří vytváří dílo od začátku a nemusí se spoléhat na zachycení reálného světa. Se všemi nástroji co máme k dispozici, jsme se dostali do fáze, kdy nejsme fotografové, ale jsme umělci. Proto už nemusí záležet na objektu, který fotíme, ale na nás, naší vizi a na vlastních životních zkušenostech. Podle mého názoru to je to co tvoří fineart fotografii, umění a právě i (en)Visionography.

(en)Visionography je fotografie, která se rodí uvnitř fotografa a ne z objektu, který je focený. Je to odvětví fotografie, které dává fotografovi možnost vyjádřit se jako nikdy předtím. Porušuje pravidla korektní nebo tradiční fotografie a zakládá si na vyjádření nápadů a pocitů tak, aby to v divákovi vzbudilo emoce. Pokud jste závislí pouze na sobě a na svých zkušenostech při vaší tvorbě, máte mnohem větší moc k tomu, aby se fotografie diváka týkala a on pochopil záměr a emoce, které fotografie vzbudí. Je to stejný proces, jako funguje v umění obecně, ale zde je to aplikované na fotografii. Proto říkám, že fotografii používám k tomu, abych vytvořila (en)Visionography, protože fotografie se stává nástrojem a ne cílem.

Pokud se dostaneme přes reálný svět, který je tvořený objekty a scénami, které fotíme, a využijeme ho k vytvoření vlastních nápadů a emocí, potom zjistíme, že máme moc, která u tradiční fotografie nebyla možná.

V (en)Visionography nezachycujeme scénu, ale scénu využíváme k vyjádření své vize. Jde to proti tradiční fotografii, ale myslím si, že je to přirozený směr pro umělce. Pokud tedy umělec využívá fotografii, aby vyjádřil svou vizi, pak se může nazývat (en)Visionographer a tím se považuji já.

Julia Anna Gospodarou_A Path to the Sky IV - Waves in the Sky

Julia Anna Gospodarou – A Path to the Sky IV – Waves in the Sky

Jakou techniku a software používáte?

Nejsem zastánce mít hodně techniky, ale raději mít tu nejlepší techniku, kterou si mohu dovolit.

Používám dva fotoaparáty, jeden full frame a druhý crop factor, respektive Canon MDMKIII a NIKON D7000 a pro každý fotoaparát mám pár objektivů. Můj hlavní fotoaparát je Canon a mé nejčastěji používané objektivy jsou tilt-shift 24mm a 17mm. Také používám široký zoom 17-40mm od Canonu a tele objektiv Canon 70-200/2.8, který je skvělý na portréty. Jako obecný mám Canon 24-105mm, pro případ, že jsem ve spěchu a nemám čas střídat objektivy. Mám také karbonový stativ od FLM a filtry různých značek a tvarů. Obojí je velice důležité k dlouhé expozici. Nejčastěji používám ND filtry 10, 13 a 16 stop a často využiji také polarizační filtr. Všechno dohromady je to sice těžké, ale raději si toho beru víc, než aby mi něco chybělo.

Můj typický workflow začíná v Ligthroomu, poté přecházím do Photoshopu, kde využívám pluginů jako Topaz Laps a DxO. Photoshop poté používám na detaily, které často zabírají nejvíce času. Dle mého názoru je právě Photoshop ten, který vám dává veškerou kontrolu ve svých pracích a je naprosto nepostradatelný pro ty, kteří se chtějí vyjádřit naplno ve své fotografii.

Já když své fotografie upravuji, tak je beru jako kresby tužkou a využívám stejných principů, které jsem používala, když kreslím. Tuto metodu nazývám Photography Drawing – PhtD (Foto kreslení), protože využívá základů klasické kresby. PhtD je zaměřeno na změnu světla tak, aby bylo dosaženo vize autora. Takto zpracovávám všechny své fotografie a tuto metodu rozebírám více ve své zmíněné knize.

Julia Anna Gospodarou_Fluid Time VI - Stopping Time

Julia Anna Gospodarou – Fluid Time VI – Stopping Time

 

 

Získala jste nějaké ocenění?

Mám štěstí a jsem vděčná za to, že jsem vyhrála již mnoho cen za mou práci ve velkých mezinárodních soutěžích v průběhu několika let a to si nemyslím, že ocenění dělá fotografovu tvorbu cennější. Je to spíše uspokojení a motivace k tomu být v budoucnosti lepší. Je dobrý pocit to, že vaše práce zanechává u ostatních dojem a i bez výhry nějakých ocenění je dojem největší důkaz toho, že vaše vize a nápady byly pochopeny někým jiným.

Julia Anna Gospodarou_Ancient Glow

Julia Anna Gospodarou – Ancient Glow

Máte naplánované nějaké výstavy či workshopy?

Připravuji výstavu mých fotografií, která se bude konat ve Spojených Státech, a také připravuji další workshopy. První se bude konat v říjnu v Paříži a již je kompletně vyprodaný. Další se budou konat v USA a jeden ještě v Evropě za nějaký čas po tom pařížském. Pracovat s mými studenty je jedna z mých nejoblíbenějších činností a vždy chci, aby mé workshopy byli více než studiem, spíš zkušeností, kterou si zapamatují po dlouhou dobu. Kromě věcí, které se naučí, jsem také rád za nové přátele. Proto se na své workshopy vždy těším a užívám si je stejně jako moji studenti.

Julia Anna Gospodarou -Rooftop Stories

Julia Anna Gospodarou – Rooftop Stories



Pro více informací a fotografií navštivte stránku juliaannagospodarou.com případně její facebooku.

Další mé rozhovory naleznete v těchto odkazech:

Joel TjintejelaarMartin RakDaniel CheongMarek Kijevský