Umění umí být překvapivé, okouzlující, tajemné, zvláštní – různorodé. Nejeden z nás již zůstal uchvácen nějakým výtvarným dílem, nebo obrazem a otázku, kterou si nejčastěji klademe při pohledu na takové umění je – „Jak to udělal?“. O to víc nás uchvátí zjištění, že je obraz malován nějakou speciální technikou, nebo jinou částí těla, než rukama. Pro běžného praváka, nebo leváka je problém napsat něco opačnou rukou, natož nakreslit něco ještě vzdálenější částí těla. Vybrali jsme pro vás ukázku obrazů s jarní tématikou pocházející z českého uměleckého sdružení, vyptali jsme se na pár otázek a zveřejnili pro vás nádherně zpracované malby květin, detailní zachycení okvětních lístků a hru barev, která je na toto roční období příhodná.

164 - 2012 - Růžové probuzeni

Autor: Tomáš Janoušek

 

„Co by jste chtěl říct lidem, kteří si s údivem prohlížejí Vaše díla a v hlavě se jim honí ta nejčastější otázka: „Jak to dělá? – Jak může zvládnout malovat nohami, nebo ústy?“



„Já jsem měl v roce 2002 v mých devatenácti letech autonehodu. Při té jsem si poranil krční páteř a ochrnul od ramen dolů. Když jsem ležel v nemocnici, tak asi po půl roce přišla moje rehabilitační sestra Lenka s myšlenkou, abych zkusil malovat ústy. První, co mne napadlo, bylo samozřejmě: „Cože? To je blbost to se přeci nikdy nemůžu naučit.“ Sestřička se ale nenechala odbýt a přesvědčila mě, abych to zkusil. Hned se to samozřejmě nedařilo. Hledal jsem si způsob, jak tužku vůbec držet, jak jí vést, aby kreslila to, co chci já. Nakonec se ale začalo dařit a začalo mne to bavit. Líbilo se mi, jak jsem se postupně zlepšoval a také to bylo příjemné krácení času v nemocnici. Postupem času jsem se vypracoval, až květiny vypadaly jako květiny.“

089 - 2013 - Zatisi s konvickou

Autor: Šárka Dvorská

„Jak těžké je naučit se ovládat jinou končetinu stejně tak dobře, jako ruce? A jak dlouho člověku zabere takové jedno dílo například s touto jarní tématikou, je-li velikost obrazu průměrná?“

„Nemohu mluvit za ty, kteří malují nohou, ale mne to trvalo tak 4 měsíce/půl roku, než jsem začal kreslit obrázky ústy. Nejprve si člověk musel vůbec přijít na to, jak tužku držet. Tam jsem hned narazil na problém, že tužka v ústech je příliš krátká a špatně zrak ostří na tak blízko. Potřeboval jsem tedy nástavec. S tátou jsme vymysleli dřevěné nástavce na tužky, pastelky. Vzápětí ale přišel druhý problém, že se tužka ořezáváním zkracuje a i přes naražení do nástavce je opět krátká. Na svět tedy přišla druhá generace nástavců s možností posouvání tužek. Dál jsem si hledal způsob, jak nástavec držet, abych si byl jistý tahem a hrot mi nikam neuskakoval. Nakonec jsem si našel mně vyhovující způsob. Dřevěný konec nástavce svírám mezi stoličkami na pravé straně (je to stejné jako pravá a levá ruka) a tužka směřuje šikmo dopředu tak, že špička se nachází přímo uprostřed před hlavou. Postupem času se vše zlepšuje a automatizuje, takže dnes po nějakých 13letech kreslení o úchopu již vůbec nepřemýšlím. Vezmu nástavec do úst stejně samozřejmě jako si člověk bez hendikepu vezme do ruky tužku. Dnes se tedy spíše snažím zlepšovat v technice kresby, proporcích a tak. A jak dlouho trvá realizace samotného obrázku? Já kreslím pastelkami na formát A4. Záleží na složitosti motivu, ale odhaduji tak 30 – 40 hodin práce čistého času. Je to třeba hodinka jeden den, hodina a půl druhý den. Také podle toho, jak krk dovolí. Někdy začne bolet a je konec.“

008 - 2004 - Hořeček brvitý

Autor: Pavel Hejhal

„Když vytváříte díla ve vašem sdružení, pracujete obvykle všichni na jednom tématu, nebo máte prostor vytvářet co Vás napadne? Upřednostňujete tvorbu v kolektivu, nebo spíše radši malujete odděleně?“

„Máme spíše volnost, ale jsou i věci/témata, které malujeme všichni. Máme doporučeno vytvářet jarní, velikonoční a vánoční motivy. Prostě ty, které se dobře hodí do kalendářů, na přání a pohlednice.Malíři UMÚNu bydlí různě po republice, takže každý tvoří hlavně sám ať už přímo doma nebo v ateliéru. Někdo má u sebe asistenci po celou dobu tvorby. Já potřebuji přichystat stolek, stojan, čtvrtku, pastelky, někdy předlohu, a potom už si kreslím sám. To mi celkem vyhovuje. Nevadí mi, když se na mě někdo dívá při ukázkách kreslení. Při některých vernisáž to předvádíme, jak tvoříme, aby si to lidé dokázali představit. Ale když pracuji na obrázku doma, tak mám rád svůj klid. Lépe se pak soustředím na výsledek.“ – Na otázky odpovídal P. Hejhal

099 - 2016 - Krajina vlčích máků

Autor: Šárka Dvorská

Další úchvatné obrázky např. od Barbory Sedláčkové, Jakuba Hříbka a dalších naleznete zde Všechna výtvarná díla jsou převedena do nejrůznějších forem – jako dopisní papíry, přáníčka, hrnečky nebo jako záložky do knih. Originální a krásné ztvárnění lidského úsilí tak můžete podpořit a prezentovat i vy sami.

565 - 2014 - Snový motýl

Autor: Petr Šrámek

106 - 2012 - Šípky

Autor: Veronika Svatošová

244 - 2014 - Lucni kviti

Autor: Lenka Bromková

430 - 2010 - Kopretiny v poli

Autor: Zdeňka Ježková