Historie klavírů Steinway začíná v roce 1836 ve městě Seesen v Německu, kdy truhlář Henry Engelhard Steinway vyrobil ve své kuchyni doma první klavír. Výrobek se mu celkem podařil a inspiroval ho k výrobě dalších klavírů. Během dalších 14 let stvořil 482 „křídel“. V roce 1850 se Henry spolu s rodinou přestěhoval do U.S.A., a v roce 1853 založil firmu „Steinway & Sons“.

Do té doby koncertní klavíry (křídla) měly hranatý tvar, posléze "Steinway & Sons", pozměnili tvar na vzhledově estetičtější. Podíváme se tedy, jak se vyrábí klavíry ve výrobně na Manhattanu, New York.

Do té doby koncertní klavíry (křídla) měly hranatý tvar, posléze „Steinway & Sons“, pozměnili tvar na vzhledově estetičtější. Podíváme se tedy, jak se vyrábí klavíry ve výrobně na Manhattanu, New York.

Výroba začíná z bočních stěn - tedy z jedné stěny, která je slepena ze 17 tenkých plátů z javoru. Tloušťka této části klavíru je zhruba 8,5 cm. Dříve tvar koncertního klavíru nebyl zaoblený - až do doby, kdy Theodor Steinway vymyslel a patentoval způsob lepení dřevěných plátů pro vytvoření jednotné oblé boční části. První takový klavír byl vyroben v roce 1894.

Výroba začíná z bočních stěn – tedy z jedné stěny, která je slepena ze 17 tenkých plátů z javoru. Tloušťka této části klavíru je zhruba 8,5 cm. Dříve tvar koncertního klavíru nebyl zaoblený – až do doby, kdy Theodor Steinway vymyslel a patentoval způsob lepení dřevěných plátů pro vytvoření jednotné oblé boční části. První takový klavír byl vyroben v roce 1894.

Délka javorových špon (tenkých dřevěných plátů) v závislosti na typu vyráběného klavíru dosahuje cca 7 metrů - a lepí se tak, aby tvořila jeden celek.

Délka javorových špon (tenkých dřevěných plátů) v závislosti na typu vyráběného klavíru dosahuje cca 7 metrů – a lepí se tak, aby tvořila jeden celek.

Tým pracovníků upevňuje boční část ve speciálním lisu, aby přidali bočnici správný tvar.

Tým pracovníků upevňuje boční část ve speciálním lisu, aby přidali bočnici správný tvar.

5

6

Jakmile lepidlo uschne, bočnici přemisťují do speciální místnosti se řízenou vlhkostí 45%, a teplotou 29.5 stupňů Celsia.

Jakmile lepidlo uschne, bočnici přemisťují do speciální místnosti se řízenou vlhkostí 45%, a teplotou 29.5 stupňů Celsia.

Stojí ve vertikální poloze od 10 do 16 týdnů, v závislosti na tloušťce a celkovém rozměru.

Stojí ve vertikální poloze od 10 do 16 týdnů, v závislosti na tloušťce a celkovém rozměru.

Poté se vyrábí rezonanční deska - je opatřena žebry a kobylkou a je duší nástroje. Kvalita této desky určuje kvalitu tónů.

Poté se vyrábí rezonanční deska – je opatřena žebry a kobylkou a je duší nástroje. Kvalita této desky určuje kvalitu tónů.

Tato deska se vyrábí ručně z jedlového dřeva, jelikož je dostatečně tvrdé a pružné, aby zesilovalo tóny strun, a dostatečně pevné, aby vydrželo velkou zátěž.

Tato deska se vyrábí ručně z jedlového dřeva, jelikož je dostatečně tvrdé a pružné, aby zesilovalo tóny strun, a dostatečně pevné, aby vydrželo velkou zátěž.

12 13

Bočnice tvoří korpus klavíru, do které se umisťuje dřevěná konstrukce, na kterou se poté nastavuje litinový rám, vážící cca 140 kg. Tomuto rámu říkají "kostra" klavíru.

Bočnice tvoří korpus klavíru, do které se umisťuje dřevěná konstrukce, na kterou se poté nastavuje litinový rám, vážící cca 140 kg. Tomuto rámu říkají „kostra“ klavíru.

Litinový rám se lakuje a umisťuje do korpusu klavíru - zaručuje jeho stabilitu a musí odolávat napnutí strun do 20 tun.

Litinový rám se lakuje a umisťuje do korpusu klavíru – zaručuje jeho stabilitu a musí odolávat napnutí strun do 20 tun.

16

Na části rámu, které přijdou do kontaktu s korpusem se nanáší grafit - podle otisků se odřezávají vystouplé části, aby mezi plochami byly co nejmenší mezery.

Na části rámu, které přijdou do kontaktu s korpusem se nanáší grafit – podle otisků se odřezávají vystouplé části, aby mezi plochami byly co nejmenší mezery.

Bočnici klavíru přidávají požadovaný tvar.

Bočnici klavíru přidávají požadovaný tvar.

Předtím, než se rezonanční deska umístí do korpusu, v štégu (kobylce) se musí udělat otvory pro struny.

Předtím, než se rezonanční deska umístí do korpusu, v štégu (kobylce) se musí udělat otvory pro struny.

20 21

Pro výrobu hudebního nástroje se používá dřevo, které se vysušuje po dobu 2 let.

Pro výrobu hudebního nástroje se používá dřevo, které se vysušuje po dobu 2 let.

Špony pro jeden klavír se berou z jediného stromu. Truhláři vybírají dřevo dle rozměrů klavíru a označují všechny detaily příslušným číslem.

Špony pro jeden klavír se berou z jediného stromu. Truhláři vybírají dřevo dle rozměrů klavíru a označují všechny detaily příslušným číslem.

Poté, co jsou litinový rám a rezonanční deska upevněny v korpusu, je čas na instalaci strun.

Poté, co jsou litinový rám a rezonanční deska upevněny v korpusu, je čas na instalaci strun.

25

Ladič pozorně poslouchá výšku tónů a instaluje struny a natahuje je podle potřeby. Po ladění je klavír připraven pro konečné testování.

Ladič pozorně poslouchá výšku tónů a instaluje struny a natahuje je podle potřeby. Po ladění je klavír připraven pro konečné testování.

27

Poté se vyrábí plstěná kladívka - pomocí lepidla se vyrábí ve speciálním lisu.

Poté se vyrábí plstěná kladívka – pomocí lepidla se vyrábí ve speciálním lisu.

Tlumiče zabraňují strunám vytvářet nežádoucí zvuky poté, co po nim udeří kladívko. Mistr nejdříve důkladně umisťuje tlumiče na svá místa, a poté se zrcadlem pod klavírem instaluje páky, které uvádí tlumiče do pohybu.

Tlumiče zabraňují strunám vytvářet nežádoucí zvuky poté, co po nim udeří kladívko. Mistr nejdříve důkladně umisťuje tlumiče na svá místa, a poté se zrcadlem pod klavírem instaluje páky, které uvádí tlumiče do pohybu.

Klávesy se kalibrují podle citlivosti, připevňují se k nim olověná závaží, díky kterým pro zmáčknutí každé klávesy musí člověk vynaložit stejné úsilí. Mimochodem, konstrukce každé klávesy se skládá z 57 částí - při 88 klávesách je to více než 5000 dílků celkem.

Klávesy se kalibrují podle citlivosti, připevňují se k nim olověná závaží, díky kterým pro zmáčknutí každé klávesy musí člověk vynaložit stejné úsilí. Mimochodem, konstrukce každé klávesy se skládá z 57 částí – při 88 klávesách je to více než 5000 dílků celkem.

Dříve se klávesy vyráběly ze slonoviny, v současné době firma pracuje s umělými materiály.

Dříve se klávesy vyráběly ze slonoviny, v současné době firma pracuje s umělými materiály.

Při výrobě klavírů Steinway se používají i vzácné druhy dřeva - Eben, Ořech, a červená dřeva - například  Pterocarpus a Mahagon.

Při výrobě klavírů Steinway se používají i vzácné druhy dřeva – Eben, Ořech, a červená dřeva – například Pterocarpus a Mahagon.

34 35 36 37 38

Jeden klavír se vyrábí zhruba rok, klavír je sestaven z více, než 12000 dílů. Za celou dobu existence "Steinway & Sons" (od roku 1853) bylo vyrobeno něco přes 550000 klavírů.

Jeden klavír se vyrábí zhruba rok, klavír je sestaven z více, než 12000 dílů. Za celou dobu existence „Steinway & Sons“ (od roku 1853) bylo vyrobeno něco přes 550000 klavírů.

40



Zdroj