David Zinn vystudoval kreativní psaní – nakonec se ale nechal pohltit kresbou a my jsme za to rádi. David je (nejen) street artový umělec, jehož fantazie nezná mezí. Hlavní inspirací je mu samotné město, nejpoužívanějším nástrojem jsou barevné křídy a nejčastějšími společníky jsou zářivě zelená příšerka Sluggo a Philomena, flegmatické létající prase. Práce Davina Zinna se objevuje především v Michiganu, ale postupně se dostává do světa. Kdy začal kreslit křídami, proč si zamiloval právě street art a co si myslí o českému street artu, to vše se dozvíte z našeho rozhovoru.

David_Zinn_5_WEB-660x495

a_respectful_facsimile_wide_hires bach_school_undertree_overcast_hires

Co nebo kdo je pro vás největší inspirací?

Skvrny na chodníku jsou samy o sobě velkou inspirací, ale hodně mi dalo také dětství strávené čtením Maurice Sendaka, Mercera Mayera, Walta Kellyho a Shela Silverstiena. Mnohé jsem se také naučil od svého strýce Johna Copleyho. Když jsem byl malý, namaloval na cestovní batoh příšery tak, že každá kapsa představovala pusu plnou zubů.

Vytvořil jste mnoho kreseb Slugga a létajícího prasátka. Pracujete raději na ucelené sérii, jednom tématu, nebo je lepší mít naprostou volnost?

Pro mě je lepší nemít mnoho očekávání a neplánovat, co z toho bude. Někdy je to Sluggo a létající prasátko, někdy je to myš, někdy je to příšera, pro kterou nemám pojmenování. Pokud kresba vypadá jako slon, ale pak se začne podobat spíše ocasu veverky, snažím se tomu nebránit.

heavy_with-_impossibility_hires sluggo_book_club_tall_lores undercampus_housing_close_lores happy_313_tothe_313_lores

Kreslil jste si křídou na chodník už jako dítě? Měl jste výtvarné nadání od dětství nebo jste ho objevil až později?

Kam až sahá moje paměť, kreslil jsem na každý kus papíru, který se mi dostal do rukou. Protože jsem ale vyrůstal na vesnici, kde byly jen prašné cesty, začal jsem na chodníky kreslit až ve 32 letech.

Původně jste studoval, abyste se stal spisovatelem. Psaní i kreslení je do značné míry o práci s fantazií. Jak se ale stalo, že jste změnil směr?

Psaní na mě působí jako přímé a neomezené sdílení osobních myšlenek, což mi nebylo vždy příjemné. Kreslení je samo o sobě také velmi osobní, ale přijde mi snazší předstírat, že ta malá stvoření, která kreslím, jsou zkrátka jen vymyšlené bytosti, které nenesou žádné hlubší poselství.

fishfood_wide_lores davidzinnonline David-Zinn-Chalk-Art_10 Calk-Art-by-David-Zinn-8

Co je pro vás zvláštního a atraktivního právě na street artu? Hraje roli také fakt, že tento typ umění není stálý? Fotíte si každou svou práci?

Dočasná a jednorázová povaha křídového street artu je asi tím nejinspirativnějším aspektem, protože tu nevzniká tlak ve smyslu „tvořím něco stálého“. Jediný tlak je tak užít si v daném okamžiku samotnou tvorbu. Když se mi výsledek mé tvorby nelíbí, nevyfotím ho, ale to se příliš často nestává. Spíš ale dílo vyfotím a nebudu ho s nikým sdílet.

Myslíte, že budeme mít šanci vidět vaše kresby také v Evropě, případně přímo v České republice?

Čirou náhodou budu mezi 3. a 6. zářím 2015 v rámci No Limit Festivalu ve švédském Boråsu vytvářet „dočasný“ i „stálý“ street art. Pokud bude mít má práce úspěch, bylo by mi ctí představit ji i v dalších evropských zemích, především v České republice – viděl jsem několik úžasných street artových děl pocházejících právě od českých umělců.